Jednym z obowiązków instytucji obowiązanej jest pozostawanie w zgodności z przepisami AML dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy. Organy regulacyjne oczekują, że instytucje obowiązane będą stosować podejście oparte na ryzyku w procesie zgodności z przepisami AML. Wynika z tego, iż Przedsiębiorstwa powinny zaplanować i realizować proces kontroli w celu uniknięcia nawiązywania i prowadzenia i stosunków gospodarczych z podmiotami podejrzewanymi o popełnienie przestępstw prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
Informacje o takich Pomiotach, zarówno firmach, jak i osobach ujawniane są na regularnie aktualizowanych międzynarodowych listach sankcyjnych AML. Bieżąca weryfikacja portfela Kontrahentów na Listach Sankcyjnych AML realizuje dwa cele:
Oceny ryzyka
Uniknięcia naruszenia Ustawy AML oraz kary administracyjnej
AML Screening jest rozwiązaniem umożliwiającym instytucjom obowiązanym bieżące monitorowanie Portfela Kontrahentów na krajowych oraz międzynarodowych Listach Sankcyjnych AML:
Lista osób oraz podmiotów objętych sankcjami prowadzona przez szefa MSWiA, tzw. „polska lista sankcyjna”
Lista osób i podmiotów, wobec których stosuje się szczególne środki ograniczające, prowadzona przez Min. Finansów
OFAC Specially Designated Nationals (SDN) List (U.S. Tresury)
OFAC Foreign Sanctions Evaders (FSE) List (U.S. Tresury)
Common Foreign and Security Policy (CFSP) of the European Union (Sanctions EU)
HR Treasury (HMT) Financial sanctions: Consolidated List of Targets (UK)
Consolidated United Nations Security Council Sanctions List (UN Sanctions List)
Consolidated Canadian Autonomous Sanctions List (Canadian Sanctions)
SECO – State Secretariat for Economic Affairs (Swiss Sanctions)
Schemat usługi AML Screening
Baza AML zasilana jest danymi z udostępnianych publicznie międzynarodowych List Sankcyjnych AML. Kontrola zmian w listach AML oraz ich aktualizacja wykonywane są klika razy dziennie. Budowana jest historia pobrań list AML, co służy jako dowód poprawnej weryfikacji.
Portfel Kontrahentów zgłaszany jest przez Klienta do usługi.
Takie podejście gwarantuje szczelność systemu i daje pewność, że monitorowany jest cały portfel wszystkich Kontrahentów Klienta w aktualnej bazie AML.
Usługa dokonuje weryfikacji danych z Portfela Kontrahentów podczas:
Dodania Kontrahenta lub zmiany jego danych przez Klienta. W chwili zgłoszenia jest on weryfikowany w aktualnej liście osób i firm objętych sankcjami. Również przy każdorazowej zmianie jego danych, weryfikacja dokonywana jest ponownie.
Dodania lub zmiany wpisów w Bazie AML. W takim przypadku następuje weryfikacja całego portfela Klienta, w stosunku do nowego/zmienionego wpisu. W przypadku usunięcia wpisu z listy sankcyjnej sprawdzane także są ewentualne wcześniejsze trafienia na Portfelu Kontrahentów, a w przypadku jego istnienia informacja o braku dalszego trafienia Kontrahenta w Bazie AML jest odnotowywana w kartotece usługi.
Funkcjonalności dostępne są z użyciem API:
Sprawdzenie – jednego Podmiotu (wraz z dodaniem lub bez) do monitoringu (screeningu).
Wyślij plik – wysłanie pliku z listą Kontrahentów do screeningu (lub jego zakończenie).
Trafienia – pobranie listy Kontrahentów z trafieniami w bazie AML zadanym okresie.
Raport – pobranie raportu na temat wskazanego Kontrahenta. Raport zawiera szczegóły jego monitorowania: okres oraz wynik monitoringu.